Gråta med eller spark i röven?

Det var riktigt skönt att komma ut en sväng.. tyvärr fick jag stressa iväg.. Det är i och för sig inget ovanligt men idag var det nog värre än vanligt. Det har varit alldeles för mycket att tänka på idag o det slutade inte bra.
När jag väl hade tagit mig utanför dörren hade jag ingen aning om vart jag hade lagt mina nycklar. Sprang förbi bilen o hittade dom där.. vid cykeln kom jag på att jag hade missat att få med mig några papper som jag skulle ha lämnat på badet.. men men..

När jag hade kommit till badet hade barnen börjat värma upp, de körde basket utomhus. Jag o sen den andra tränaren bestämde oss för att vara med en stund.. Jag hade bara bara shorts o t-shirt på mig så det var lite kallt till en början men efter lite springande var jag varm. Det var flera år sen jag spelade basket. Det var riktigt kul faktiskt =) Hoppas på att få köra basket snart igen..



Nu till diskussion kring överskriften på detta inlägg..
När någon mår dålig t.ex. är sjuk.. eller är nere på annat sätt. Hur ska man då behandla denna personen? Endel väljer att lägga sig bredvid o gråta o klaga tillsammans med personen i fråga.. o hålla med om att allt är skit o pest o pina.. men jag undrar; Vad hjälper det?? Hjälper det överhuvudtaget?
Jag tror att personen som mår dåligt kommer att må ännu mer dåligt om alla runt omkring bara tycker synd om o lider med..
Den kämparglöd som måste finnas när man inte är på topp försvinner ju helt om alla runt omkring är lika negativa o nere.

Jag kör istället på att ge personen en spark i röven o puffa på till att kämpa vidare.. även om man kan upplevas som jävligt jobbig, vilket jag här hemma har fått höra massvis med gånger!
Att ha positiva människor runt omkring är viktigt för att kunna ta sig igenom jobbiga saker.. någon som står bredvid o säger att du kan, du måste bara bestämma dig, du måste vara envis, kämpa o inte ge upp osv...
Som liten var särskillt min pappa en sån person som var på mig hela tiden med sånna saker. Många gånger så mycket att jag blev fly förbannad.. men hjälpte gjorde det.. att inse att vissa saker kan ingen göra åt en o då är det bara att ta tag i problemet själv..
Självklart måste man ha förståelse för att personen man försöker hjälpa tycker att allt är skit o att personen vet att man lider med honom/henne är viktigt för att denna atityd o detta bemötande inte ska bli för extremt! O det är en balansgång men hellre denna vägen o pusha på än att lägga sig bredvid o tro att ingeting kommer att bli bättre!


Nej, dags att sova..
Imorn.. hmm, vet inte riktigt än. Ska käka mat med föräldrarna någon gång på eftermiddagen iaf.
Sov gott allihopa =) Det ska jag försöka med iaf


_____________________________________________________________________________________________________

" Du kan klara men jag kommer fortsätta sparka "

// Lisa

Kommentarer
Postat av: Linda

SPARKA! Ja, du ska uppmuntra och stötta precis som du gör. Att tänka negativt kommer inte att hjälpa någon. Var stark och lita på din magkänsla, du gör precis rätt.



Puss & Kram

2010-05-13 @ 10:14:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0