När ska det sluta...?

Hoppas verkligen att vi slipper att åka in akut till sjukhuset fler gånger.. det räcker nu! Jag förstår inte hur mycket skit Andreas ska behöva åka på..

Först få diagnosen ALL (akut lymfatiskt leukemi), efter det får vi reda på att han tillsammans med denna sjukdom har fått benmärgsnekros som är något med att benmärgen inte producerar friska celler, (det är mindre en 1% av de som får denna formen av leukemi som får detta), o så nu.. denna cysta som var fylld med 1,6liter vätska. Som nu i efterhand har fortsatt att skapa promblem. Läkaren sa att det var 1 på 100 000 som fick vätskefyllda cystor.. Det får fan räcka nu!!

I måndags mådde Andreas riktigt bra.. efter att i fredags o lördags tömt cystan så minskade magontet o han mådde ganska så bra. Han gick långa promenader, fixade runt hemma o pratade massor.
Igår var denna lycka över igen..
När Andreas vaknade igår var värken i magen tillbaka.. Tanken var att han skulle åka ut till sina föräldrar när jag jobbade. Klockan 20:45 när jag hade 45minuter kvar att jobba ringde Andreas till mig o då var det bara att byta om snabbt, ta sig hem o åka till Akuten. Värken i magen hade blivit värre o nu ville vi få svar!

Vi kom upp till akuten kl. 22 fick komma in på ett enskilt rum eftersom Andreas imunförsvar är så dåligt att han inte kan sitta med en massa annat folk. Efter provtagning visade det sig att de vita blodkropparna - imunförsvaret (som normalt ska ligga på 6-8) låg på 1,3. Om det går under 1 har de sagt att Andreas ska läggas in.

Klockan gick o inte mycket hände. Eftersom klockan var så mycket kunde egentligen ingenting göras. När klockan var 1, hade vi pratat med läkare, de hade tagit prover o de kom in med värktabletter, 2 panodil o 1morfintablett. Vi skulle vara kvar ytterligare 30minuter för att se om tabletterna fungerade. Efter 30 minuter hade de inte hjälp o vi fick vara kvar ytterligare. Kvart över 2 kom vi från akuten.

Vi var helt förstörda när vi kom hem o somnade relativt fort. Vi åkte från sjukhuset med löfte om att de skulle ringa o ge oss en tid för ultraljud idag.
I morse hade Andreas ingen värk i magen.. till en början. Men när klockan blev framåt 11 kom värken tillbaka. Men vid 10:30 ringa jag till mamma o sa att de inte hade ringt o gett oss någon tid. Lite irriterad ringde mamma upp till akuten o frågade vad som hänt. Till svar får hon att om man ska få någon akutid så måste man vara på sjukhuset innan kl 9.
Människan i telefonen säger att vi kunde få en tid nästa vecka.
Haha.. det är ju rena skämtet.. De har klantat till det o sen kan de inte stå för det o fixa fram en tid till oss.. Helt sjukt!

Mamma ringde till Linköping o pratade med de som har hand om Andreas där. De skulle prata med läkarna i Norrköping o säga att de skulle skaffa fram en tid. De hade inget alternativ, en tid skulle fram.
Vi kom upp till akuten kl. 12. O precis som som igår fick vi komma in på ett enskilt rum. Prover togs efter någon timme kanske. Men själva provtagningen tog drygt en timme..
Han som skulle ta proverna hade knappt aldrig tagit prover ur en CVK. Detta plus att CVK´n inte riktigt fungerade som den skulle.. Det tog säkert 45 minuter innan han ens fick ut blod. Men det som var bra var att han var riktigt noggrann med det han gjorde.
Klockan gick efter ett tag kom en läkare in o pratade med oss. Han skulle försöka få fram en tid för ultraljud. Under tiden vi satt där ringde de från röntgen o sa att vi kunde få en tid imorn men jag talade om att det inte var okej o att vi skulle ha en tid idag.
15:15 kom en sköterska in o sa att vi hade tid för ultraljud 15:30..=)
Det positiva var att cystan inte hade fyllts med vätska igen.. Det negativa var att det nu fanns vätska som flöt runt i magen utanför tarmar osv.. dessutom hade bukspottkötteln åkt på en inflamation tror jag det var..
Klockan hann ändå bli nästan 17:30 innan vi kom från sjukhuset.

Nu har Andreas fått med sig fler morfintabletter som han ska ta tillsammans med panodil..
Idag visade de vita blodkropparna 0,9 men de i Linköping tyckte inte att det behövdes att Andreas kom dit. Jag hoppas verkligen att värdet kommer att gå upp nu..

Imorn kanske vi måste åka till sjukhuset igen för provtagning.. säkert är iaf att vi ska till Linköping på fredag för behandling.
Nu är jag helt slut.. jag som höll på att bli sjuk har fått lagt detta åt sidan. Igår när jag jobbade mådde jag riktigt dåligt men sen var det bara att lägga det åt sidan. Idag mår jag sådär.. går fortfarande på helspänn o kan inte koppla av. Även om jag skulle vilja fixa med saker här hemma så orkar jag inte..

______________________________________________________________________________________

" Jag tackar mina föräldrar för att de ställer upp så mycket, att de åker med oss hit o dit o sitter på akuten med oss flera flera timmar "

// Lisa










Kommentarer
Postat av: mi

Säg till om det finns något jag kan göra för dig.. Om du har tid tänkte jag boka dig en kväll, kanske vid valborg nu eller en annan kväll, vilket kväll som helst som du kan. Vi behöver inte bestämma något men någon kväll framöver.. Annars kidnappar jag dig :P

2010-04-22 @ 22:15:02
URL: http://ni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0