Vem bestämmer hemma?

Mellan de två sista grupperna igår hade jag, en jobbarkompis (kvinna) och en badvakt (man) en diskussion om vem det är som bestämmer hemma; mannen eller kvinnan, och varför..

Är det så att kvinnor bestämmer hemma? När det gäller tex inredning? Kanske.. men varför är det då så? Badvakten menade att män måste välja sina strider - om hans fru gillar att pyssla och fixa med inredning ovs hemma så får hon göra det. Det är onödigt att diskutera dom sakerna..
Visst blir det så att det är kvinnan som bestämmer kring detta med det är ju på grund av att mannen lägger sig. Om det skulle vara tillräckligt viktigt för honom skulle han ju inte ge sig!? Eller?
Visst kan det bli en stor diskussion av det hela men om man tycker att något att tillräckligt viktigt borde man kunna diskutera saken..

Hemma har Andreas och jag ett tyst inredningskrig - Jag vill ha två små speglar på väggen i hallen men han vill ha en tavla. Jag satte upp speglarna och efter ett tag märkte jag att tavlan satt uppe och speglarna låg på bänken under.. hm.. utan att säga någon hade han plockat ner där och satt upp tavlan.
Då bytte jag tillbaka - utan att säga något. Vi får väl se hur länge de får sitta nu.. hihi.. vem kommer att ge sig?




En annan sak som kom är tal är de frågor som kvinnor kan ställa ibland: "Tycker du att jag har blivit tjock?" och "Tycker du att den här tröjan är snygg?" (vid shopping)
Den första frågan: Vad vill vi egentligen ha för svar? "Nej du har inte blivit tjock!" eller "Du har gått upp lite i vikt men det spelar ingen roll.. jag älskar dig för den du är" Om vi får första svaret tycker vi bara att han ljuger.. om vi får andra svaret tycker vi att han är dum som säger så!
Detta innebär att inget av svaren är bra.. min åsikt i detta är: Fråga inte! Du slipper du få någon svar som du inte vill ha; antingen ett ärligt svar som kanske sårar eller ett svar som du vet är en lögn eller som sägs bara för att göra dig glad! Du vet vad du själv tycker - varför då fråga andra?
Kanske frågar vi för att vi vill ha bekräftelse på det vi själva tycker men ändå när andra säger det så blir det så verkligt och inte lika roligt längre!

Andra frågan: Visst kan man fråga men samma sak här - man vet ofta själv vad man tycker..






_________________________________________________________________________________________________

" Kvinnan bestämmer men mannen vill få det att se ut som att han bestämmer - ingen kille vill vara en toffel... "     (Citat av badvakt nr 2 (man) som kom in senare i diskussionen)

// Lisa






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0