"Varför vill vi ha bad boys?"

"Varför vill vi ha bad boys?"

Av: Malin Forsberg (expressen)

Jag läser Karolina Ramqvists bok ”Flickvännen” där huvudpersonen är ihop med en kriminell kille och jag funderar över varför tjejer inte alltför sällan dras till bad boys. En del nöjer sig med att fantisera om dem, andra testar en gång och aldrig mer, andra sugs in i ett destruktivt mönster.

Kanske hade jag min bad boy-period när jag var 14 och hängde efter de coola kickerskillarna i hopp om att nån av dem, men helst han med ring i örat och smilgropar (senast jag såg honom stod han på ”plattan” med simmig blick och fifflade med nåt skumt), skulle välja mig nån kväll. I filmens värld är det en klassiker att tjejer blir kära i tvivelaktiga killar. Jag sticker inte under stol med att hela jag rös när den idealistiska barnmorskan spelad av Naomi Watts och den tatuerade maffia-gangstern Nikolaj, spelad
av en råpumpad Viggo Mortensen till slut kysste varandra i ”Eastern promises”.
En kompis berättade om en väninna som gjort en grej av att dejta krimmos (en gång hade hon visst en kille som hon kallade ”styckaren”) eftersom hon tyckte att det var coolt.

Makt och mod kanske imponerar på tjejer som varken har det ena eller det andra själva. Bad boyen är för förortstjejen vad rockstjärnan är för indiebruden. Jag tänker på alla dessa fängelsegroupies, kvinnor som skickar brev till fångar, blir kära i dem och gifter sig med dem.  Varför är farliga män så intressanta i en del kvinnors ögon? Är det verkligen bara det hårda skalet och den iskalla blicken som får tjejerna att darra av åtrå?

Nja, jag tror att det är mer komplicerat – kvinnorna vill in under skalet.
De vill se vad som döljer sig bakom alla muskler och tatueringar. De vill plocka fram den ledsne lille pojken och hjälpa honom. De vill känna sig behövda. De vill ha en stor famn att krypa upp i. De vill ha en man som skyddar dem. Men i slutändan är det den farliga mannen de måste skydda sig mot.  Tjejer – låt drömmen om en bad boy stanna i fantasin!

Av Malin Forsberg
[email protected]e

Källa:   http://www.expressen.se/noje/fredag/1.1586924/varfor-vill-vi-ha-bad-boys



Själv undrar jag om detta ovan stämmer...
____________________________________________________________________

" sant eller falskt "

// Lisa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0