Var finns hjälpen?


Som jag tidigare konstaterat väljer människor olika vägar i livet... och detta är väl självklart..!? och detta är väl inget vi ska ifrågasätta? Men vad händer när människors val sätter andras säkerhet på spel? och vad händer om våra val sårar nära och kära? Har vi verkligen rätt att välja vilken väg vi vill?
Fick härom dagen reda på att en bekant medverkat i ett eller flera rån.. jag vet lite om hans bakgrund men blev jag ändå chockad och ledsen.. sist jag träffade honom verkade allt så bra och han sa att han fått ordning på sitt liv.. trots att ett fängelsestraff väntade verkade han nöjd med livet.. och med sambo och barn har jag otroligt svårt att förstå hans val av handlingar.. kanske är många arga.. kanske är jag också det men mest är jag ledsen.. det är så hemskt att människor så lätt faller tillbaka i gamla mönster.. Jag undrar.. var finns hjälpen?
Det pratas många gånger om att för att kunna hjälpa någon måste personen ifråga vilja ha hjälp.. kanske är detta inte alltid rätt? Men vad ska man göra?


Korn - Thoughtless    http://www.youtube.com/watch?v=qvb_IkMmYFY


___________________________________


" Önskar att jag kunde förstå "


// Lisa

Kommentarer
Postat av: Micke

Av vissa anledningar tror jag att människor ibland inte vill bli hjälpta ur en situation. De kanske inte trivs med vad de gör, men en oförståndig stolthet hindrar dem från att ta hjälpen när den kommer.

Det som är tråkigt är att det ofta drabbar dem som minst behöver bli drabbade - familjer, vänner. Älskade.



För ett felaktigt grundlagt psyke tror jag att enda riktiga räddningen är att få någon form av uppenbarelse. Kanske genom att t.ex. vara med om en olycka och se hur bräckligt livet är. Hur det kan försvinna på ett kick. Kanske kan de då börja uppskatta det de upplever i vardagen och respektera andra människor, men det är ingalunda säkert.



Det enda vi kan vara säkra på är att det inte skulle finnas så mycket återfallsförbrytare om den psykiska fångvården var framgångsrik.

2008-06-24 @ 07:26:24
URL: http://acemike.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0