Rädda, egocentriska eller allmänt dumma i huvudet?

Dagen började bra... cyklade till jobbet och idag var det inte så kallt att jobba..! Men efter jobbet hände något som gjorde mig både skakis, ledsen och arg...

På vägen hem och vandrandes i mina tankar blev jag livrädd när jag inne på en cykelväg såg en man ligga på backen med sin cykel över sig. Stannade en bit ifrån och ropade och mannen började då röra på sig. Jag såg att han var helt borta, väldigt påverka av alkohol eller droger. Han försökte resa på sig men så fort han kom upp på benen ramlade han omkull igen. Jag cyklade förbi en bit och stannade två personer som var ute och gick med sig hund. Frågade dem om jag skulle ringa polisen vilket de tyckte. Hon jag pratade med på polisen kopplade mig vidare till en annan och jag trodde aldirg att jag skulle få prata med någon. Efter ett tag svarade en annan tjej och jag berättade vad jag sett. Hon sa att de skulle skicka en polisbil, vilket kunde ta 20 minuter då de inte hade några bilar tillgängliga eftersom de hade andra ärenden. Enligt henne behövde jag inte stanna kvar men det kändes inte bra att cykla därifrån. Efter 20 minuter och ingen polisbil rinde jag upp polisen igen. Mannen hade inte rört sig på över fem minuter och jag började undra hur han egentligen mådde. Fick denna gången prata med en man som sa att han skulle skicka en ambulans. Efter tio minuter var de på plats. Mannen på marken hade gjort några försök att resa på sig men kom endast tio meter innan han ramlade långt in i en buske. Ambulanspersonalen pratade med mannen som först vägrade att uppge sitt personnummer.. Efter ett tag satte sig personalen i bilen igen och åkte iväg. Lämnade mannen där sittandes på backen. De menade att de inte kunde ta med honom då han inte var sjuk. De sa att en polisbil skulle kommer vartefter eftersom han var tvungen att tas in för tillnyktring. En av personalen menade att jag inte behövde stanna och att det inte var någon fara.. " Han kan ju ändå inte ta sig någonstans " Jag kände mig inte helt nöjd när jag gick tillbaka till cykeln. Trodde att polisen skulle dröja länge då de prioriterar annat. Men väl uppe på cykeln kom en polisbil och de satte mannen i bilen.

Under de 40 minuter som jag stod där var det massor av människor som cyklade och gick förbi, i blandade åldrar. Men det var få som reagerade på att mannen låg i busken med cykeln över sig, trots att de såg att han låg där. De som stannade och pratade med mig var till största delen yngre personer, i min ålder och till och med yngre. De äldre tittade bara lite snett på mannen i busken och gick eller cyklade vidare. Jag undrar; hur mycket är ett människoliv värt? De kunde i alla fall ha frågat mig vad som hade hänt, visat att de brydde sig eller att de hade sett mannen... men nej då..! Det är konstigt det där.. gamla människor säger så ofta att unga är odrägliga, otrevligt och skiter i allt... men vilka är det som bryr sig när det verkligen gäller?? Jo, då unga.. Varför? Hur kommer det sig att de äldre bara struntar i en människa som ligger alldelses stilla i en buske? Vad är det för moral? 
Två pojkar som kanske var 10 år var de som också stannade.. de hade cyklat förbi två timmar tidigare och då hade mannen legat där också men inte vetat vad de skulle göra. När jag pratade med dem var de lite nervösa och fnissade lite men de insåg senare att det inte var något roligt med det hela och verkade berörda av det som hade hänt.

Tidigare har jag bara hört om personer som till exempel blir utsatta för ett brott och människor runt omkring inte gör ett skit... detta var i och för sig inget brott men innan någon tagit hand om mannen kunde man ju inte veta hur det var med honom. Jag förstår inte hur människor bara kan gå förbi... nästa gång kanske det handlar om någon som verkligen behöver hjälp.. Kanske är människor rädda men vad gör det att ringa polisen eller ambulansen? Kanske är det så att det räddar någons liv.. Man behöver inte ta saken i egna händer, absolut inte.. Jag gick inte fram till mannen, det vågade jag inte men det fanns annat jag kunde göra. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara men det är hemskt att människor kan vara så ego och ohjälpsamma.. Nästa gång kanske det är du som behöver hjälp!! Vad skulle du säga om människor runt omkring bara stod och tittade på?
Man kan inte kräva av andra att de ska hjälpa dig om du inte hjälper dem!! Det är skrämmande att människor beter sig såhär!!


    

Jason Mraz - You And I Both    http://www.youtube.com/watch?v=CTUfx2p69zY&NR=1 


_________________________________________________________________________


" Man kan bara göra sitt bästa så för fan försök "


// Lisa



Kommentarer
Postat av: Micke

Du är en fin människa som bryr dig om andra på det sätt du gör Lisa. Som du säger - om fler bara tänkte på sina medmänniskor så skulle världen vara en mycket bättre plats att leva på.

2008-06-28 @ 00:15:09
URL: http://acemike.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0