I´m back... från soliga Sicilien till regniga Sverige

Är nu hemma efter en vecka på Sicilien... Det var första gången för mig utanför Norden och första gången för mig på ett flygplan... På vägen upp till Sthlm förra tisdagen var jag som ett nervvrak. Försökte sova hela vägen upp för att inte känna av nervositeten, vilket inte gick så bra. Väl framme i Sthlm skulle vi käka.. fick bara i mig en halv macka men proppade i mig dextrosol för att få upp blodsockret. På skakande ben gick jag sen genom säkerhetskontrollen och efter en stunds väntan var det dags att gå på planet. Halvvägs upp i planet höll jag på och vända.. som tur var gick de andra bakom mig och jag var tvungen att fortsätta. På planet fick vi sitta och vänta säkert en halvtimme innan vi lyfte, vilket inte gjorde saken bättre. Starten var fungerade bra men när planet lyfte från marken var det inte lika roligt längre. Eftersom det blåste och regnade ute var det ingen lugn start på flygningen.. men fram kom vi och vid landningen var det ett himla guppande upp och ner.. hem gick det mycket bättre då piloten var bättre, trots alla luftgropar.

Väl på Sicilien, Catania, möttes vi av en hemsk värme. Från kalla Sverige till över 30 grader.. kroppen fick verkligen en chock men efter ett par dagar hade kroppen vant sig. Mycket solande och badande blev det tillsammans med långa bilturer i bergen.. på vägar som nästan fick mig att tuppa av.. fram och tillbaka precis ute vid kanterna och högt var det! Ingen direkt njutning vill jag lova..

Något jag förundrades över var hur människorna körde i trafiken.. det var kaos överallt.. människorna körde precis som de ville och de på moppar och motercyklar körde kors och tvärs mellan alla bilar i världens fart.. det är konstigt att det inte hände några olyckor. Bilarna på ön såg ut som skräp... de hade repor och vissa bilar var krockade.. inte alls konstigt med tanke på hur de körde och parkerade.. mellanrummet mellan de parkerade bilarna var ca 10-20 centimenter.. så de fick knuffa och buffa på varandra för att komma ut...
Något som också var ett problem var språket. Människorna där var inte världens bästa på engelska, trots att vi var i en turistord. Många missförstånd blev det...

I lägenheten hade vi som tur var AC, annars hade vi nog inte överlevt nätterna... Två dagar före hemresa upptäckte jag att vi hade myror överallt.. så det var bara att fara omkring och ta död på dem... med hårsprayet i högsta hugg och en flaska cola i den andra började jakten.. Sen var det inga myror kvar!! Hihi...

Före vi åkte hade jag skrivit en lapp med adresser för att jag skulle kunna skicka kort men när jag skulla skriva korten var lappen borta och den hittades inte förrän jag packade upp väskan i tisdags kväll när jag kom hem.. vilket skit. Men några kort kom iväg tack vare min bror som fick leta adresser hemma.. Det andra stora problemet var att få tag på francobollo - frimärken.. det fanns ingen stans.. vi frågade överallt och människorna hänvisade till tobaksaffärer men väl i en tobaksaffär fanns det inga frimärken.. På söndagen åkte vill iväg till en annan stad och gick på marknad. I en tobaksaffär en bit från marknaden satt det gammal gubbe med glasögon tjocka som.. aa jag vet inte vad.. det såg ut som att har var en gammal datasnubbe som var fast på 50-talet.. Vi frågade honom om frimärken och till vår förvåning hade han det.. Veckans jakt var över..
          
Flygplatsen                                 Hotellet

     



                                        
                
                                                                                                                    
                   

       
Besök på vingården Valle Galfina
       
  På åktur på Sicilien.. och vi tappade bort oss ett par gånger men lyckades hitta hem

               

           
   
 Besök i Savoca där Gudfadern spelades in

       
   Savoca                                        Savoca

        
Besök på Etna.. var uppe på 2000 meter



           
Före och efter utbrottet 2002                                  på 2000 meter - 18 grader

 På vägen hem från Etna lyckades vi få punka

      
Kort från flygplanet; Etna på första bilden...


         
Väl hemma i Stockholm fick vi ta till startkablarna eftersom en av bilarna inte startade.. den hjälpande bilen.. volvo!!





Och här... VÄLKOMMEN HEM... till regnet...!!




En lyckad semester trots myror och punktering... och en väldans nervositet inför flygresan ner till sicilien..


_______________________________________________________________


" Virgin radio "


// Lisa

Kommentarer
Postat av: Robin

Såg riktigt underbart ut...blir nog en sån resa för mig med :P

2008-08-14 @ 16:21:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0